Wiceminister w Racławicach - o planach reaktywacji linii kolejowej do Głubczyc i Raciborza
- Wczoraj została podjęta przez Radę Miejską w Głogówku Uchwała Intencyjna, której celem jest złożenie wniosku w ramach programu Kolej+ wraz z innymi samorządami, w sprawie reaktywacji linii kolejowej łączącej Racławice Śląskie z Raciborzem - mówił burmistrz Głogówka Piotr Bujak. - Dziś jesteśmy na etapie konkretyzacji deklaracji, przygotowujemy się aktywnie do złożenia wniosku o reaktywację. - Będziemy mogli wspólnie, razem z Raciborzem, Pietrowicami, Baborowem, Głubczycami, powiatem prudnickim, głubczyckim aplikować o dofinansowanie w ramach programu Kolej+.
Program Kolej+ ułatwia przywrócenie ruchu kolejowego na zapomnianych szlakach. 85% kosztów rewitalizacji pochodzi z budżetu państwa. 15% muszą wspólnie znaleźć samorządy. Linia kolejowa łącząca Racławice Śląskie z Głubczycami i dalej z Raciborzem idealnie wpisuje się w ten program.
- Jest rzeczą absolutnie nieakceptowalną, aby w XXI wieku powiat głubczycki był powiatem całkowicie pozbawianym możliwości korzystania z transportu kolejowego - wyjaśniał wiceminister Janusz Kowalski. - Przywrócenie linii kolejowej jest zatrzymaniem planu realizowanego 20 lat temu, kiedy linia ta przestała funkcjonować. - Dzisiaj program rządowy Kolej+ i współfinansowanie projektów z UE daje możliwość odtworzenia tej linii. - Zobaczymy jakie będą prawdziwe koszty, jestem przekonany, że będą niższe (od tych które się podaje w mediach przyp. redakcji).
Po ogłoszeniu programu reaktywacji linii kolejowych okazało się, że trudniej aplikować mniejszym samorządom. To może się zmienić.
- Jestem zwolennikiem tego, aby szukać takich możliwości, żeby program Kolej+ był programem nie dedykowanym bogatym samorządom, ponieważ nawet ten 15% wkład może być barierą trudną do przezwyciężenia - dodał wiceminister. - Właśnie w małych samorządach z uwagi na rolniczy charakter brakuje środków finansowych, tu potrzebne jest zewnętrzne wsparcie.
Spotkanie trwało pół godziny i było bardzo ciekawe. Jedynym tematem była problematyka kolejowa. Poza sprawami reaktywacji traktu do Raciborza i Głubczyc krótko omówiono pomysł połączenia kolejowego Racławic z Osoblahą (tzw. trzecia szyna). - Uważam, że ten projekt jest jednym z najlepszych projektów innowacyjnego pomysłu wzmocnienia turystycznego pogranicza - zachwalał wiceminister aktywów państwowych.
Warto pochwalić członków racławickiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei oraz wszystkie osoby, które przyczyniły się do godnego przyjęcia wiceministra w Racławicach Śląskich. Dworzec był wysprzątany, torowisko wykoszone, wnętrza i pomieszczenia udekorowane. Gość znalazł nawet krótką chwilę, aby zobaczyć wystawę eksponatów i makietę kolejową.
Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Środa, 8 lipca 2020r. godz.: 18:06. Nr wydania: 499/2020
Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.
Polecamy teksty na podobny temat
- Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część II)
- Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część I)
- Te linie w regionie mają szansę na remont w ramach rządowego programu Kolej+
- Chcą korzystać z LK177
- Pociągi wróciły do Baborowa
- Czy możliwy jest przejazd drezyną z Baborowa do Głubczyc?
- Czy jest przełom w sprawie linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śląskie?
- Co dalej z koleją? Spotkanie u Burmistrza Głubczyc
- Piękny dworzec kolejowy na sprzedaż
- Krótkofalowcy sami kończą oczyszczanie linii kolejowej
Następne teksty:
- Od soboty 1 sierpnia nowe połączenia Kolei Dolnośląskich
- Szok! Na "podsudeckiej" pojawi się pociąg do Warszawy i Olsztyna?